Een complete lijst met Fietsonderdelen & gedetailleerde informatie

Home Loopschoenen Kopen Info & Pagina's SportTips @
Home - Wielrennen - Fietsonderdelen
De benamingen van de verschillende onderdelen van een fiets
fiets met benoeming onderdelen
Onderdelen niet vermeld op bovenstaande afbeelding
1 Buitenband
Bij het kiezen van de juiste buitenband moet je rekening houden met de breedte & diameter van de buitenband.
Op de zijkant van iedere band vind je een reeks cijfers waarbij de eerste 2 cijfers de ETRTO-maat zijn. Dit is een universeel meetsysteem die de verwarring tussen het Nederlandse, Duitse & Franse maatsysteem moet tegen gaan.
Een veel gebruikte fietsmaat voor stadsfietsen is 37-622. Het eerste getal geeft de breedte van de band aan uitgedrukt in mm, het tweede getal is de diammeter van de velg uitgedrukt in mm.
Bij racefietsen is de bandenmaat 25-622 & 28-622 meest gekozen maten. Hoe breder een band is hoe meer comfort deze geeft wat vooral belangrijk is als je veel op kasseien of slecht wegdek fietst.
Schwalbe is een populaire bandenmerk bij elektrische fietsen & mountainbike. Continental & Vredestein zijn dan weer uitstekende bandenmerken voor de racefiets. Andere veel voorkomende goeie bandenmerken zijn Vittoria, Vredestein & Michelin. Wist je dat een fatbike een breedte van 101,6mm? Dat is 4 maal de banddikte van een racefiets en bijna 3,5 maal de banddikte van een stadsfiets.




   
2 Velg
Fietsvelgen geven stevigheid aan je fiets en is de buitenrand van het fietswiel. Doordat ze de trillingen van de weg opvangen moeten deze van goeie kwaliteit zijn. De meeste velgen voor stadsfietsen hebben 36 spaakgaten. Bij een koersfiets zijn de meeste velgen voor wielen met 16, 24, 32 of 36 spaken. Een 28 inch velg is bij een koersfiets een veelverkochte maat. De hoogte & breedte van de velg zorgen voor een betere aerodynamica en dus ook hogere snelheid.
De meeste stadsfietsen zijn nog uitgerust met een aluminium velg. De geoefende wielertoerist zal echter verkiezen om met carbon velgen te rijden omdat deze een stukje lichter zijn. Op de velg zit een velglint die bescherming biedt tegen beschadigingen van spaaknippels, metaalbramen & andere scherpe delen van de velg.



   
3 Naaf
De wielnaaf is een van de belangrijkste onderdelen van je fietswiel. Het wiel draait om een as die onderdeel is van een naaf. Met kogellagers ligt de as in de naaf die op zijn beurt verbonden is met de velg via de spaken. Op deze manier kan het wiel vrij ronddraaien. Bij het voorwiel van een fiets worden eenvoudige naven gebruikt. Achterwielen hebben naven met één of meer tandwielen nodig zodat u kunt fietsen. De naaf wordt dan gefixeerd op de as.
Daarom wordt deze verbinding ook wel vaak een as-naaf-verbinding genoemd. Zowel bij de voor- als bij de achternaven wordt er een onderscheid gemaakt tussen disc- en standaarduitvoeringen in combinatie met exemplaren met een verschillend aantal spaakgaten. Ook voor koersfietsen en mountainbikes zijn er specifieke uitvoeringen beschikbaar.



   
 
4 Spaken
De spaken zijn de verbindingen tussen naaf en velg. De dikte van een spaak is meestal 13G of 2,3mm of 14G of 2mm. Die G is de afkorting van een Engelse draadmaat. Hoe kleiner het getal voor de G hoe dikker de spaak is. De spaken worden bevestigd aan de velg dmv spaaknippels die dus iets dikker zijn dan de spaken zelf. Het is héél belangrijk dat de spaak niet te lang is. Indien deze de lang is kan dit in de binnenband van het wiel prikken en krijg je een lekke band. Het aantal spaken in een wiel varieert van 12 tot 100. Meestal heeft het achterwiel meer spaken dan het voorwiel. Traditioneel zijn hebben de meeste wielen 28, 32 of 36 spaken. Hoger presterende wielen die meestal worden gebruikt in racefietsen zullen minder spaken hebben.



   

5 Voorwiel
Het spreek voor zich dat een voorwiel een essentieel en belangrijk onderdeel is van je fiets. De stevigheid van je wiel wordt bepaald door het aantal spaken in combinatie met de spaaknippels, de velg, de naaf en uiteraard de buiten -en binnenband. Bij het aanschaffen van een nieuw paar fietswielen moet je naast uiteraard de grote van de wielen rekening houden met deze fietsonderdelen.
Maar het is ook belangrijk voor duurzaamheid van je wielen deze regelmatig te controleren of de remblokjes niet aan vervangen toe zijn en als er geen "slag" in je wiel zit. Dit kan als je in één of meerdere putten hebt gereden en kan er voor zorgen dat de velg tegen je remmen begint te slepen waardoor je vrij vervelend fietsgevoel kan ervaren. Indien je maximaal wilt genieten van de kwaliteit van je wielen vergeet dan ook niet om af en toe de lagers van je wielen schoon te maken en in te smeren met propere olie. Zo ben je er zeker van dat je kan maximaal genieten van het draaivermogen van je wielen.
Bekende merken van racefietswielen zijn Mavic, Shimanoo, Vision en Campagnolo.



   
6 Voorvork
Een voorvork vormt de voorwielophanging van een (race)fiets. Het balhoofd draait aan de bovenzijde van de voorvork. Indien je in putten, kasseien of harde oneffenheden rijd met je fiets vangt de voorvork de schokken op. Maar ook bij het remmen heeft de voorvork een belangrijke functie. Bij een mountainbike en een cyclocross fiets is het goed afstellen van een voorvork dan ook héél cruciaal.

Het materiaal van een voorvork kan bestaan in volgorde van licht naar zwaar:

- Titanium
- Carbon
- Aluminium
- Staal

Bij wielertoeristen bestaat de racefiets bijna altijd uit Carbon.

De voorvork zelf bestaat uit volgende 4 onderdelen:

- 2 vorkscheden
- Voorpatten
- De binnen balhoofdbuis
- Kroonstuk



   
7 Voorversnelling of Voorderailleur
De voorversnelling kan de ketting laten wisselen van het ene naar het andere kettingblad. Deze versnelling is niet meer dan een geleidebeugel. Dit wordt ook wel eens de kettingkooi of kettinggeleider genoemd. Dit onderdeel bestaat uit een linker en rechter geleider. Tijdens het schakelen verplaatst de kooi naar binnen of naar buiten en duwt de zijkant van de kooi de ketting op een grote of kleiner kettingblad. Bij het schakelen is het niet nodig op de ketting onder spanning te houden, want daarin voorziet de achterversnelling reeds.



   
8 Trapas
Een trapas is een essentieel onderdeel van een (race)fiets omdat dit het stuk is waar de cranks en kettingbladen op worden gemonteerd. Zoals de naam doet vermoeden, zorgt dit ervoor dat je kunt trappen, door de ronddraaiende bewegingen om te zetten in een voorwaartse kracht. De trapas is onderaan het frame bevestigd, en langs beide zijden worden cranks gemonteerd, waar de trappers weer uitsteken.
De trapas is aan vervangen toe als deze niet meer soepel ronddraait al dan niet met speling en een krakend of piepend geluid.



   
9 Crank
De crank is het verbindingsstuk tussen de trapas van de fiets en het pedaal. De cranks of kruks vormen samen met de twee of drie daaraan gemonteerde kettingwielen tezamen het crankstel. Deze voorbladen zijn afneembaar zodat het versnellingsvermogen eenvoudig gewijzigd kan worden. Naast de kettingwielen kan ook de lengte van de crank worden aangepast aan de binnen beenlengte van de fietser. Bekende merken van cranks zijn onder meer Cortina en SRAM.

Een blik op een crank van Shimano




   
10 Pedaal
Zonder pedalen kan je natuuurlijk geen voorwaartse beweging maken en uiteraard niet fietsen. Er bestaan verschillende soorten pedalen.

De Platformpedalen zijn de meest universele omdat ze geschik zijn voor bijna alle type van schoenen. Je hebt hier geen speciale racefietsschoenen voor nodig.
De Klikpedalen zijn er waar je je voeten aan vast klikt. Je ziet deze pedalen vooral bij wielrenners, veldrijders en mountainbikers. Ze hebben als grote voordeel dat je zowel kan duwen als kan trekken met je voeten. Dit is vooral een groot voordeel bij het beklimmen van steile en minder steilen bruggen, hellingen of echte cols. Eén van de bekendste merken is ongetwijfeld Shimano die de systemen SPD en SPD-SL gebruiken. Look, Time en Speedplay zijn andere bekende klikpedaalmerken.
De Combipedalen zijn een combinatie van platformpedalen en klikpedalen. Aan de ene kant van de pedaal zit een kliksysteem en aan de andere kant een "normale" zonder kliksysteem.
Dit kan vooral handig zijn als je je koersfiets wilt gebruiken bij woon-werk verkeer in combinatie met wielrennen in het weekend of tijdens je vakantieperiode.





   
11 Voortandwielen of Kettingbladen
Het kettingblad zet de roterende beweging van de trapas om in een verplaatsende beweging van de ketting. De ketting drijft door middel van het kettingwiel de naaf aan. De meeste voorbladen bij de gewone fietsen bevatten in de meeste gevallen 46 tanden. Racefietsen hebben over het algemeen twee of drie kettingbladen. Vooral voor wielertoeristen die graag in heuvelachtige tot bergachtige landschappen fietsen is het aan te raden om een racefiets te hebben met drie kettingbladen. Bekende merken zijn onder andere Shimano, Miche, M-Wave en Blackspire.

Ovaal Kettingblad




   
12 Kettingbeschermer
De beschermer van de ketting wordt ook al eens de kettingkast genoemd. Sommige fietsers vinden een kettingskast overbodig, maar de broekspijpen zeggen toch wat anders. Zonder de kettingbeschermer zal door het vettige kettingvet je broek vuil worden. Een andere probleem is dat je met je broek zelf kan vastzitten tussen de ketting en het tandwiel. Zo is het goed mogelijk dat het textiel van de broek scheurt of op zijn minst beschadigd raakt. Bekende merken zijn onder meer Gazelle, Axa, Hesling en Hebie.



   
13 Pikkel of Fietsstandaard
Een fietsstandaard, in Vlaanderen wordt dit ook wel eens de staanders of pikkel genoemd, is een onderdeel van een fiets waarmee het mogelijk is de fiets recht op stil te zetten. Bij de meeste fietsen bevindt de standaard zich aan de linkerkant van de fiets, tussen de bracket en het achterwiel. Bij sommige fietsen kan je hem ter hoogte van het achterwiel vinden. Hij kan het eenvoudigste uitgeklapt worden met de voet.
Racefietsen, cyclocross fietsen, mountainbikes en hybride fietsen hebben meestal geen pikkel. Dit wordt bewust gedaan om enerzijds gewicht te besparen en anderzijds omdat dit soort fietsen niet vaak gebruikt worden om voor langere tijd geparkeerd te staan. Bekende merken zijn onder andere Hebie, Pletscher, Feedback Sports en XLC.
14 Ventiel
Een fietsventiel of terugslagventiel is het belangrijkste onderdeel van een binnenband. Het zorgt er voor dat je door middel van een fietspomp de spanning op de fietsband op peil kunt houden.
Het klassieke ventiel is uiteraard het veelvoorkomend ventiel. Je hoeft bij het opblazen enkel het ventieldopje er af te halen en dit aan te sluiten aan de fietspomp.
Het presta ventiel komt veel voor bij sportieve fietsen zoals racefietsen. Het smalle ventiel, 6mm in plaats van 8mm, heeft een extra draaidopje.
Het Schräder ventiel wordt veel gebruikt bij mountainbikes en auto's. Het grote voordeel van dit ventiel is dat je overal ter wereld de banden kan oppompen in een tankstation.
15 Achterversnelling of Achterderailleur
De achterversnelling heeft als functie dat het de ketting van de kettingwiel wisselt. Door de verschillende kettingwielcombinaties heeft de ketting steeds een andere lengte tussen kettingblad en kettingwiel. De ingebouwde kettingspanner zorgt ervoor dat de ketting bij alle mogelijke combinaties strak gespannen blijft. Met behulp van een versteller kan de derailleur worden bediend. Bekende merken zijn onder meer Shimano, Campagnolo en SRAM.
16 Achterwiel
Het achterwiel van de fiets vangt logischerwijs de meeste schokken op door het gewicht van de persoon die op het zadel zit. Het achterwiel bestaat in het midden uit de achtertandwielen met vrijloop en de achterversnelling. De spaken worden door middel van de naaf verbonden met de velg. De binnenband met bijhorend ventiel en buitenband zijn bevestigd rond het achterwiel. Bekende merken van racefietswielen zijn Shimanoo, Vision, Mavic, DT Swiss en Campagnolo.

17 Spatbord
Een spatbord is op de meeste stadsfietsen zowel vooraan als achteraan gemonteerd over het draaiend voor -en achterwiel. Het zorgt er voor dat bij het fietsen in regenweer of bij een natwegdek je frame, broek en andere kledingstukken niet extra bevuild worden. Het vangt dus het opspattend water en modder op. Op de meeste fietsen wordt het spatbord permanent gemonteerd. Toch bestaan er spatborden die je tijdelijk op je fiets kan bevestigen. Dit kan handig zijn als je je koersfiets ook gebruikt voor je woon werkverkeer. Bij vrijwel alle racefietsen, cyclocross fietsen en mountainbikes zal je zien dat er geen spatborden aanwezig zijn. De belangrijkste reden is om gewicht te besparen. Belangrijke merken van spatborden zijn onder meer zijn SKS, Cube Acid, Hebie, BBB cycling en Gazelle.
18 Achtertandwielen met vrijloop
De achtertandwielen worden in de volksmond ook wel cassette of pignon genoemd. Het is het geheel aan tandwieltjes op het achterwiel van een (race)fiets. Vooral als je veel fietst op bergachtige wegen is het belangrijk om een cassette te kopen met achteraan voldoende aantal tanden zodat je de heuvel op souplesse kan bedwingen. Op het vlakke is het dan belangrijk dat de opeenvolging van tanden per versnelling één is. Het kleinste tandwiel is bij wielertoeristen meestal 13 of 14 en de grootste rond de 25. De courantste achtertandwiel cassettes beginnen vanaf 7 versnellingen tot en met 12 versnellingen. De cassette wordt rond de body gemonteerd. Bekende merken van achtertandwielen zijn Campagnolo, Sram, Sunrace en Shimano.

Achtertandwielen Racefiets
19 Zadelpen
Onder het zadel is de zadelpen door een staande buis bevestigd aan het frame van de (race)fiets. Dit fietsonderdeel wordt vastgezet met een bout en een moer. De meeste zadelpennen zijn gemaakt uit aluminium, kunststof of carbon. Bij duurdere (race)fietsen kan je een zadelpen kopen met telescopische vering. Deze zijn nog een stuk schokbestendigere in vergelijking met een carbon zadelpen en is ideaal om te rijden op slechte kasseistroken. De lengte van een zadelpen is meestal 27,2mm ,al zal je ook andere afmetingen vinden in de verschillende online webshops. De bekende merken zijn onder meer XLC, Ergotec en Ritchey.
20 Zadel
Een zadel is uiteraard naast de wielen, frame, ketting, pedalen en stuur een essentieel onderdeel aan een (race)fiets. Bij een gewone stadsfiets is het zadel van kunststof gemaakt, met een gelvulling of schuimrubber. De zadels voor vrouwenfietsen zijn doorgaans een stukje breder dan bij fietsen voor mannen. Dit komt omdat de breedte van de zitbotjes door de breedte van het bekken bij de meeste vrouwen verder van elkaar zitten dan bij mannen. Voor wie lange fietstochten maakt is het aan te raden een harder zadel te kopen omdat deze meer steun geeft aan je zitvlak en minder wrijving veroorzaakt. Naast de eerder aangehaalde punten van hardheid en breedte verschillen de diverse soorten fietszadels van drukpunten, ergonomie en afstelmogelijkheden. Bekende merken van fietszadels zijn onder meer Selle Royal, Fizik en Brooks.

Leren Fietszadel van Brooks
21 Frame
Het frame van een (race)fiets is bijna altijd opgebouwd uit een reeks buizen, meestal vervaardigd van staal, aluminium of carbon. In mindere mate worden er echter ook frames gemaakt van hout, bamboe, legeringen van magnesium, legeringen van titanium en diverse kunststoffen. De meest gebruikelijke vorm van het fietsframe is het diamantframe dat sinds 1885 door de Brit John Kemp Starley voor het eerst werd geproduceerd. Ligfietsen, bakfietsen en tandems hebben frames van een andere vorm. Populaire fietsmerken zijn onder meer Gazelle, Batavus, Sparta. Bekende racefietsmerken zijn BMC, Cannondale, Cervelo, Cube, Eddy Merckx, Giant, Merida, Pinarello, Ridley, Scott, Specialized en Trek.
22 Balhoofd + lagers
Het balhoofd is een buis waaraan aan de beide uiteinden een lager is gevat. Daardoor kan de as tussen het stuur en de voorvork draaien, zodat het stuur en de voorvork draaibaar zijn ten opzichte van het frame. Zo Door de aanwezigheid van onder meer de kogellager of de losse kogeltjes in het bovenste deel van het balhoofd kan je de bochten met je (race)fiets op een soepele en vlotte manier nemen. Er zijn verschillende balhoofd soorten. Zo wordt de draad balhoofd hoofdzakelijk bij gewone fietsen gebruikt. De overige veel gebruikte balhoofd soorten zijn de Ahead , Low Profile , Perdido , Columbus en de geïntegreerde balhoofd.
23 Drinkbus of Bidon met Drinkbushouder
Een bidonhouder wordt meestal aan het frame onder het zadel bevestigd en/of aan de schuine buis afhankelijk van als je 1 of 2 bidonhouders wil monteren. Het is gemaakt van kunststof, roestvrij staal, aluminium, titanium of carbon. Bij tijdritfietsen wordt meestal geopteerd om de houder achter het zadel te monteren. Bekende merken van houders zijn onder meer BBB cycling, Tack en Elite
De bidon hoort uiteraard in de bidonhouder. De inhoud ligt momenteel meestal rond de 500 ml of halve liter. Er bestaan echter ook grote drinkbussen die een inhoud hebben van ongeveer 750 ml of 75 cl. Bidons heb je in bijna alle kleuren en veel vormen. Je hebt doorzichtige bidons waar je de vloeistof ziet en je kan ook drinkbussen kopen met reclame van je favoriete Worldtourteam.
Bekend merken van bidons zijn onder meer Nike, Tacx en Elite.
24 Spacers, Vul -of Opvulringen
Opvulringen zijn de ideale manier om de stuurhoogte van je (race)fiets juist in af te stellen. De vulringen koop je best in pakket van 4 met verschillende hoogtes zodat je de stuurhoogte zo precies mogelijk kan regelen. Op diverse online webshops kan je deze kopen in set van 4 met de hoogte 5, 10, 15 en 20 mm of 3, 5, 10 en 15mm. Het materiaal van de spacerringen is meestal aluminium of carbon en in mindere mate Titanium.
25 Stuurpen
De stuurpen is het onderdeel van een (race)fiets dat het stuur verbindt met de stuurbuis van de fietsvork die op de opvulringen worden gemonteerd. De meest gekozen lengte is 60 mm omdat deze bij de meeste fietsers prettig aantvoelt. Met de juiste stuurpen kan je voor een deel de ideale zithouding van je fiets bepalen. Met een lange stuurpen kan je een sportievere en aerodynamische zithouding hebben tijdens het fietsen. Dit is vooral belangrijk bij het fietsen als de wind in het nadeel blaast. De meeste stuurpennen zijn uit aluminium of carbon waarvan het gewicht varieert tussen de 100 en 200 gram. Bekende merken van stuurpennen zijn onder meer 3T, BBB, Bontrager, Cinelli, Deda, Easton, Fizik, FSA, Pro, Ritchey, Syntace, Tune en Zipp.
26 Fietsbel
Een fietsbel is een slaand signalerend instrument op een fiets om voetgangers en andere fietsers te waarschuwen dat jij in de buurt bent. Meestal wordt de bel op de linker of rechterkant van het stuur gemonteerd. Sommige fietsers verkiezen om de fietsbel te monteren op de stuurpen zodat ze op het stuur voldoende plaats hebben om de fiets GPS te bevestigen. In België is de fietsbel verplicht ook voor racefietsen en mountainbike en moet tot op 20 meter hoorbaar zijn. De mini-fietsbellen die je online kunt kopen hebben ongeveer een doorsnede van 30mm, gewone bellen van 50mm. De meeste bellen hebben een grijze of zwarte kleur maar voor kinderen zijn er veel fietsbellen die je in verschillende kleuren en vormen kunt kopen. Zo kan je een bel kopen in de vorm van een voetbal of met Hello Kitty erop. Daarnaast zijn er ook tal van bellen voor kinderen met tekenfilmfiguren erop zoals Spiderman, Frozen, . . . . Bekende merken van bellen zijn onder andere Basil, Crane, Ding Dong, Knog Oi, M-wave.

Een assortiment verschillende fietsbellen
27 Remgrepen
De remgrepen worden altijd gemonteerd op het stuur van de (race)fiets. Bij de meeste fietsen zit de voorrem aan de linkerkant en de achterrem aan de rechterkant van het stuur. Bij veel racefietsen zit het bedieningssysteem om je voor -en achterversnellingen te regelen in de remgreep verwerkt. Bekende merken van remgrepen zijn onder meer Shimano, Sram, Cane Creek, Saccon, Tektro, Promax en Alhonga.
28 Remkabels
Remkabels of Bowdenkabel is een flexibele kabel waarbij de binnenste kabel meestal van staal of roestvast staal is ontworpen met daarrond een holle buitenste behuizing. Deze behuizing is veelal samengesteld uit een binnenste holle gewonden spiraal van staaldraad met daaromheen beschermend omhulsel van plastic. De remkabels lopen van de voorkant van het stuur langs de buizen van het fietsframe tot aan de achterrem. Bij de jongste racefietsen zijn de remkabels verwerkt in het stuur. Het populairste merk van remkabels is ongetwijfeld het Nederlandse Elvedes. Bij de racefietsen zijn Shimano en Sram bekende merken van remkabels.
29 Ketting
Een fietsketting is uiteraard ook een essentieel onderdeel van een fiets. Het is een zogenaamde rollenketting en zorgt voor de overbrenging van de kracht van het pedaal naar het achterwiel via de kettingwielen. De fietskettingen zijn in verschillende breedtes te koop. Zo is de breedte van een ketting van een fiets met 1 versnelling 9mm. Racefietsen met 10 versnellingen zoals Shimano en Campagnolo hebben dan een breedte van 6,2mm. De narrow of smalle versie van deze bekende racefietsmerken van een 10 speed bedragen 5,88mm. De ketting moet je gemiddeld en tijdig vervangen al na gemiddeld 1000 kilometer. Doe je dit niet en wacht je tot dat de ketting of de achtertandwielen doorglijden dan zal je zowel de ketting, achtertandwielen en soms zelf één of meerdere voorversnellingen moeten vervangen. Naast de eerder vermeld racefietsmerken Shimano en Campagnolo is Sram ook een bekend racefietskettingmerk. Bij de kettingen voor gewone fietsen zijn KMC, Simson, SunRace en Taya bekende kettingmerken.
30 Voor -en Achterrem met bijhorende remblokken
De meeste fietsen in België worden uitgerust met velgremmen of V-brakes. Doordat de remblokjes snel op de velg komen te staan zal je relatief vlug tot stilstand komen. De blokjes dienen af en toe vervangen te worden. Daarbij is het belangrijk om dit voor het vertrek van je fietstocht maximaal 1 maal per maand te checken. Als je bij het remmen plots een schurend geluid hoort dan weet je dat de remblokken aan vervanging toe zijn. Er bestaan remblokken voor zij-optrekremmen, voor velgremmen of cantilever remmen.
Daarnaast is er ook de terugtraprem die je bij bepaalde soorten kinderfietsen en racefietsen die worden gebruik voor het baanwielrennen zal terugvinden. Bij de luxueuze fietsen vind je veelal de trommelrem of rollerbrakes terug. Hydraulische remmen en schijfremmen vind je terug op de duurdere mountainbikes en racefietsen.
Belangrijke merken van remblokjes voor velgremmen zijn Elvedes, Saccon, VWP en Shimano. Voor Hydraulische schijfremmen eveneens Elvedes, Shimano en Magura en bij Cantilever -en Trommelremmen Saccon en Elvedes.

Een blik op de schijfremmen
Velglint
Een velglint is een strook materiaal bestaande uit rubber of hard rubber/plastic die aan de binnenkant van een fietsvelg wordt geplaatst. Het beschermd de binnenband tegen beschadigingen die veroorzaakt worden door metaalbramen, spaaknippels en andere scherpe en ruwe randen.
De functie van een velglint is om te voorkomen dat je een lekke band krijgt. Daarom is het van cruciaal belang bij het vervangen van een binnenband goed te controleren of het velglint niet is beschadigd. Het is ook belangrijk dat het plakkende of niet plakkende velglint goed en stevig aan de binnenkant van de velg wordt bevestigd. Er bestaan velglinten voor wielen met en zonder binnenband. De breedte en lengte van het velglint is uiteraard afhankelijk van de grootte van de velg.
Vast of Los Fietsslot
Een fietsslot moet voorkomen dat een ander persoon ongewild gebruik maakt van je fiets. Er is echter geen perfecte bescherming dat diefstal van je fiets onmogelijk maakt. Een combinatie van een goed kwalitatief fietsslot, de juiste parkeerplaats en een slimme vergrendelingsstrategie maakt het voor dieven héél moeilijk om je tweewieler te jatten. De meest veilige oplossing is je fietsslot te bevestigen aan een niet verplaatsbaar object zoals een fietsrek of een lataarnpaal. Als je een fietsslot wilt kopen kijk dan of het slot het ART-keurmerk heeft. Zo ben je er zeker van dat je een kwalitatief goed fietsslot in handen hebt.

Er zijn verschillende fietssloten:

- Kettingslot, bestaat uit een ketting van meestal geharde metalen schakels en een sluiting
- Beugelslot, bestaat uit 2 onderdelen, U-vormige beugel en een beugelslot uit gehard staal
- Ringslot, is aan het fietsframe bevestigd en sluit als een ring rond het achterwiel
- Kabelslot, is slot met een dikke draad waar binnenin meerdere stalen van draad zijn verweven en langs de buitenkant zit een plastic hoes
- Cijferslot, is een slot dat je open kan krijgen door een bepaalde cijferreeks in te voeren. Dit type slot heeft echter geen ART-keurmerk
Bagagedrager
Een bagagedrager is een handig hulpmiddel om spullen te vervoeren met je fiets. De dragers worden meestal achteraan de fiets gemonteerd en zijn vervaardigd uit staal en aluminium. Ze zitten standaard bij stadsfietsen, omafietsen en kinderfietsen. Op mountainbikes, cyclocross -en racefietsen zul je deze vrijwel nooit aantreffen. De bagage zoals een boekentas of rugzak worden meestal met een snelbinder bevestigd. Een fietstas wordt ook veel gebruikt om aan een bagagedrager te bevestigen. De bagagedragers die vooraan de fiets zijn bevestigd bestaan meestal uit een mand.
Fietstassen
Er zijn véél verschillende soorten fietstassen op de markt die je kunt kopen. De populairste zijn ongetwijfeld de dubbele -en enkele fietstas.
De dubbele fietstas is langs beide kanten van de bagagedrager achteraan de (stads)fiets gemonteerd. Zowel de linker -en rechterkant zijn bevestigd aan het frame zodat ze bij bruuske bewegingen niet van de fiets kunnen vallen. De enkele fietstas wordt ook wel eens een shopper of afhaaktas genoemd. Zoals de naam al doet vermoeden kan je hem losmaken en je boodschappen in opbergen. Doordat het gewicht niet evenredig verdeeld is, moet je bij het fietsen soms corrigerende stuurbewegingen maken. Als je hem vergeet los te maken kan hij gestolen worden.
Een totaal ander type is de zadeltas die je af en toe zal opmerken bij racefietsen. Het tasje is langs de achterkant van de zadel bevestigd en is handig om onder andere een binnenband en sportvoeding in op te bergen. Andere soorten van tassen zijn frametassen, stuurtassen en laptoptassen.
Populaire merken van fietstassen zijn Basil, M-Wave, New Looxs en Ortlieb.
Batterij of Accu van Elektrische Fiets
De accu van een e-bike is een behuizing met daarin batterijcellen en elektronica die gezamelijk elektrische energie opslaat. Met deze energie kan het trapondersteunende motorsysteem functioneren. Zo ervaar je bij het trappen een steuntje in de rug die er voorzorgt dat je met minder fysieke conditie even vlug kan fietsen dan iemand zonder Elektrische fiets.
De actieradius of afstand die je kan afleggen met een opgeladen batterij van een e-bike is een belangrijke factor bij het kiezen van de juist accu.

Er bestaan 4 verschillende types van fietsbatterijen:

- Nikkel Metaal hybride is een verouderde technologie die je enkel in 2de hands e-bikes zult aantreffen.
- De Lithium Ion ook wel Li-On-accu is al een iets modernere maar ook iets duurdere versie tov de Nikkel, de oplaadtijd is gevoelig verkort tot maximaal 3 uur en de batterij is een héél stuk lichter.
- Lithium Polyme of LiPo-accu is een batterij die nog beter presteert dan de vorige. Zo is de maximale oplaadtijd geslonken tot 1,5 uur en is de accu zeer licht maar de kostprijs uiteraard een stukje hoger.
- De modernste technologie op dit ogenblik is de Lithium IJzer Fosfaat of LifePo4-accu gekend onder de namen LifePo4, LP4, LFP of LFP4. De oplaadtijd is verkort tot minder dan 60 minuten, licht gewicht en een erg lange levensduur.

De belangrijkste kenmerken van een accu voor e-bikes zijn levensduur, capaciteit, zelfontlading, temperatuurgevoeligheid, veiligheid, spanning en chemische samenstelling.
De populairste merken van accu's zijn onder meer Phylion, Sparta, Bosch en Batavus.

Fietsbatterij merk Bosch
Fietshelm
Een fietshelm is een speciaal ontworpen hoofddeksel dat door de fietsers wordt gedragen voor het beschermen van het hoofd. De helm bestaat uit kunststof dat door een mechanische klap kan opgevangen worden. Dit komt door dat de krachten van de klap, op bijvoorbeeld de grond, worden verdeeld op een groot oppervlak. Zo voorkomt men ernstige verwondingen of letsels aan het hoofd. De helm wordt met een riempje links en recht onder de kin aan het hoofd vastgemaakt. Meestal gebeurd dit met een klikverbinder.
Er zijn verschillende soorten helmen op de markt die soms voor elkaar worden gebruikt. De wielrenners en wielertoeristen zullen uiteraard een racefiets -of aerodynamische helm kopen. Het prijsverschil zit hem meestal in het aantal ventilatiegaten, arodynamica, gewicht en wellicht ook het merk. Een mountainbikehelm lijkt sterk op een racefietshelm maar heeft een extra klep of vizier aan de voorkant en loopt wat verder door aan de achterkant. Zo wordt de achterkant van het hoofd voldoende beschermd bij valpartijen. De speed pedelec helmen voor elektrische fietsen die dus meer dan 25 km/h mogen rijden zijn speciale helmen die een hardere impact van een valpartij op het hoofd kunnen opvangen. De BMX-helm beschermd een groter deel van de schedel. Uiteraard zijn er ook diverse kinder -en babyhelmen op de markt in verschillende kleuren en/of tekenfilmfiguren.
Er zijn uiteraard verschillende maten beschikbaar naar gelang de omtrek van het hoofd gemeten 2,5 cm boven de wenkrauwen.

Fietshelm Uvex
Telefoonhouder
Telefoneren met één hand terwijl je fietst is uiteraard verboden. Een telefoonhouder, smartphonehouder of mobiele houder bevestig je meestal aan je stuur en in mindere mate aan je frame. Deze handige fietsaccessoire biedt tal van voordelen. Je kan er niet alleen handsfree mee telefoneren maar je kan er ook de GPS navigatie mee gebruiken. Handig als je in de stad bijvoorbeeld van punt a naar punt b wilt rijden. Met een houder op je fiets voel je je een stuk veiliger dan met je smartphone in de hand.
Naast de universele telefoonhouders zijn er ook houders geschikt voor bepaalde type van smartphones. Er zijn verschillende houders zoals deze met speciale beugels, klemmen, flexibele siliconen en klittenbandstrips. Deze kan je geheel op maat uitkiezen en indien je dit wilt bestaan er ook waterdichte telefoonhouders.

EK poule 2024

Uw Sportevenement hier?

© Renzo Vanhoorelbeke