Een complete lijst met Fietsonderdelen & gedetailleerde informatie

Home Webshop Info & Dochterpagina's SportTips @
De benamingen van de verschillende onderdelen van een fiets
fiets met benoeming onderdelen
Benoeming onderdelen afbeelding

1 Buitenband
2 Velg
3 Naaf
4 Spaken
5 Voorwiel
6 Voorvork
7 Voorversnelling of Voorderailleur
8 Trapas
9 Crank
10Pedaal
11Voortandwielen
12Kettingbeschermer
13Pikkel of Fietsstandaard
14Ventiel
15Achterversnelling of Achterderailleur

Benoeming onderdelen afbeelding

16Achterwiel
17Spatbord
18Achtertandwielen met vrijloop
19Zadelpen
20Zadel
21Frame
22Balhoofddrager
23Drinkbus of Bidon met Drinkbushouder
24Spacers, Vul -of Opvulringen
25Stuurpen
26Fietsbel
27Remgrepen
28Remkabels
29Ketting
30Voor -en Achterrem

Onderdelen niet vermeld op bovenstaande afbeelding

Vast of Los Fietsslot
Bagagedrager
Fietstassen
Batterij Elektrische Fiets
Fietshelm
GPShouder of Hartslagmeterhouder of Telefoonhouder
Fietspomp

1 Buitenband
Bij het kiezen van de juiste buitenband moet je rekening houden met de breedte & diameter van de buitenband.
Op de zijkant van iedere band vind je een reeks cijfers waarbij de eerste 2 cijfers de ETRTO-maat zijn. Dit is een universeel meetsysteem die de verwarring tussen het Nederlandse, Duitse & Franse maatsysteem moet tegen gaan.
Een veel gebruikte fietsmaat voor stadsfietsen is 37-622. Het eerste getal geeft de breedte van de band aan uitgedrukt in mm, het tweede getal is de diammeter van de velg uitgedrukt in mm.
Bij racefietsen is de bandenmaat 25-622 & 28-622 meest gekozen maten. Hoe breder een band is hoe meer comfort deze geeft wat vooral belangrijk is als je veel op kasseien of slechts wegdek fietst.
Schwalbe is een populaire bandenmerk bij elektrische fietsen & mountainbike. Continental & Vredestein zijn dan weer uitstekende bandenmerken voor de racefiets. Andere veel voorkomende goeie bandenmerken zijn Vittoria, Vredestein & Michelin. Wist je dat een fatbike een breedte van 101,6mm? Dat is 4 maal de banddikte van een racefiets en bijna 3,5 maal de banddikte van een stadsfiets.
2 Velg
Fietsvelgen geven stevigheid aan je fiets en is de buitenrand van het fietswiel. Doordat ze de trillingen van de weg opvangen moeten deze van goeie kwaliteit zijn. De meeste velgen voor stadsfietsen hebben 36 spaakgaten. Bij een koersfiets zijn de meeste velgen voor wielen met 16, 24, 32 of 36 spaken. Een 28 inch velg is bij een koersfiets een veelverkochte maat. De hoogte & breedte van de velg zorgen voor een betere aerodynamica en dus ook hogere snelheid.
De meeste stadsfietsen zijn nog uitgerust met een aluminium velg. De geoefende wielertoerist zal echter verkiezen om met carbon velgen te rijden omdat deze een stukje lichter zijn. Op de velg zit een velglint die bescherming biedt tegen beschadigingen van spaaknippels, metaalbramen & andere scherpe delen van de velg.
3 Naaf
De wielnaaf is een van de belangrijkste onderdelen van je fietswiel. Het wiel draait om een as die onderdeel is van een naaf. Met kogellagers ligt de as in de naaf die op zijn beurt verbonden is met de velg via de spaken. Op deze manier kan het wiel vrij ronddraaien. Bij het voorwiel van een fiets worden eenvoudige naven gebruikt. Achterwielen hebben naven met één of meer tandwielen nodig zodat u kunt fietsen. De naaf wordt dan gefixeerd op de as.
Daarom wordt deze verbinding ook wel vaak een as-naaf-verbinding genoemd. Zowel bij de voor- als bij de achternaven wordt er een onderscheid gemaakt tussen disc- en standaarduitvoeringen in combinatie met exemplaren met een verschillend aantal spaakgaten. Ook voor koersfietsen en mountainbikes zijn er specifieke uitvoeringen beschikbaar.
4 Spaken
De spaken zijn de verbindingen tussen naaf en velg. De dikte van een spaak is meestal 13G of 2,3mm of 14G of 2mm. Die G is de afkorting van een Engelse draadmaat. Hoe kleiner het getal voor de G hoe dikker de spaak is. De spaken worden bevestigd aan de velg dmv spaaknippels die dus iets dikker zijn dan de spaken zelf. Het is héél belangrijk dat de spaak niet te lang is. Indien deze de lang is kan dit in de binnenband van het wiel prikken en krijg je een lekke band. Het aantal spaken in een wiel varieert van 12 tot 100. Meestal heeft het achterwiel meer spaken dan het voorwiel. Traditioneel zijn hebben de meeste wielen 28, 32 of 36 spaken. Hoger presterende wielen die meestal worden gebruikt in racefietsen zullen minder spaken hebben.
5 Voorwiel
Het spreek voor zich dat een voorwiel een essentieel en belangrijk onderdeel is van je fiets. De stevigheid van je wiel wordt bepaald door het aantal spaken in combinatie met de spaaknippels, de velg, de naaf en uiteraard de buiten -en binnenband. Bij het aanschaffen van een nieuw paar fietswielen moet je naast uiteraard de grote van de wielen rekening houden met deze fietsonderdelen.
Maar het is ook belangrijk voor duurzaamheid van je wielen deze regelmatig te controleren of de remblokjes niet aan vervangen toe zijn en als er geen "slag" in je wiel zit. Dit kan als je in één of meerdere putten hebt gereden en kan er voor zorgen dat de velg tegen je remmen begint te slepen waardoor je vrij vervelend fietsgevoel kan ervaren. Indien je maximaal wilt genieten van de kwaliteit van je wielen vergeet dan ook niet om af en toe de lagers van je wielen schoon te maken en in te smeren met propere olie. Zo ben je er zeker van dat je kan maximaal genieten van het draaivermogen van je wielen.
Bekende merken van racefietswielen zijn Mavic, Shimanoo, Vision en Campagnolo.

Uw Loopwedstrijd hier?

© Renzo Vanhoorelbeke